Učenici drugog i četvrtog razreda čačanske Gimnazije sa prof. srpskog jezika i književnosti Marijom Katanić su 29. i 30. oktobra posetili Gradsku biblioteku Čačak i imali priliku da kroz teorijski deo čuju šta su lažne, a šta prave vesti, zašto je važno pažljivo pročitati vesti i objave, kako se formira kritičko mišljenje i analiziraju novinski formati koji se svakodnevno plasiraju u javnom prostoru, elektronskim medijima, društvenim mrežama.
Kroz interaktivne igre i kviz koji je sastavni deo postavke, srednjoškolci su imali priliku da detektuju prave i lažne vesti i uz pomoć bibliotekara protumače šta je to informacijski mehur, dezinformacija, zlonamerna informacija, teorija zavere, targetiranje, mamac za klikove, ko ili šta je bot, trol, kiborg, kako nastaje komunikacijski šum i dr.
Da bi sprečili da mladi budu zavedeni neistinama, važno im je ukazati na razvijanje kritičkog mišljanja koje bi trebalo da bude utemljeno na znanju i između ostalog, razvijanju novinske i u širem kontekstu medijske pismenosti, odnosno da je u eri digitalnih medija, čije sadržaje učenici najčešće konzumiraju, svaki trenutak pravi da se progovori na ovu važnu temu.

Bez obzira na to u kom obliku i sa kojom oznakom se plasira, da li kao urbani mit, prevara, teorija zavere, novinska satira i sl. deljenje dvosmislenih informacija se danas odvija alarmantnom brzinom. Medijski stručnjaci naglašavaju, da iako termin lažna vest odavno postoji, ono što je sada novo je lakoća sa kojom svako može da kreira neistinit i obmanjujući sadržaj, kao i brzina kojom taj sadržaj može da putuje širom sveta.
Imajući to u vidu, tematske izložbe, predavanja i radionice o medijskoj pismenosti mogu biti vrlo korisne za mlade, naglasile su bibliotekari Marija Radulović i Tanja Vuković koje su uz pomoć kolege Vladimira Simića i realizovale ovo dvočasovno informalno učenje i onlajn-kviz.


