Bez obzira u kom uzrastu se nalazi, mališan se može suočiti sa različitim preprekama koje mu otežavaju učenje i donose dodatni stres. Razlozi za nastanak problema sa učenjem mogu biti najrazličitije prirode – nedostatak interesovanja za određeno gradivo ili njegovo nerazumevanje, određeni poremećaji u učenju i drugi individualni faktori.
Razumevanje i podrška roditelja igra ključnu ulogu u prevazilaženju ovog učestalog problema, zato vam predstavljamo nekoliko korisnih saveta koji vam mogu biti vodilja za adekvatno pružanje pomoći vašem mališanu.
Inicirajte razgovor sa detetom
Kada se dete suočava sa određenim problemom, često biva zatvoreno i ne želi da razgovara o pritiscima i poteškoćama sa kojima se svakodnevno nosi. Tada ih morate podstaći na saradnju i stvoriti prijatnu i podržavajuću atmosferu kako bi podelili sa vama sve ono što ih muči. Jedino ćete otvorenom komunikacijom uspeti da otkrijete uzrok problema i pomognete mu na odgovarajući način. Budući da je svaki mališan individua za sebe, važno je da pažljivo analizirate njegovo ponašanje, način na koji uči i organizuje svoje vreme, kao i sa kolikom pažnjom prati nastavu na času. U ovome vam može pomoći i razgovor sa nastavnim osobljem, koje će vam iz druge perspektive ukazati na eventualne poteškoće sa kojima se vaše dete suočava.

Stručna pomoć
Kada je reč o samom procesu učenja i savladavanju gradiva, roditelji u nekim slučajevima nemaju dovoljno kapaciteta i znanja da pomognu detetu. Nastavnici u školi mogu pomoći u određenoj meri, ali se ne mogu posvetiti dovoljno svakom detetu ponaosob. Pristup ovoj problematici je baziran na idividualnim sposobnostima i potrebama deteta, zato je pomoć stručnog lica i više nego dobrodošla. Danas postoje različiti oglasi za podučavanje, pa ćete bez problema pronaći iskusnog nastavnika ili profesora koji će pomoći vašem detetu da prevaziđe poteškoće u učenju. Dobar mentor će raditi i na samopouzdanju mališana, povećanju njegove motivacije i razvijanju pozitivnog stava prema učenju. Svi ovi koraci pozitivno će uticati na proces obrazovanja i učenja, te naučiti dete kako da se nosi sa izazovima tokom školovanja.
Adekvatni uslovi za učenje
Kutak gde će dete raditi domaće zadatke i pripremati se za nastavu igra veliku ulogu u procesu učenja mališana. Kako bi se maksimalno fokusirao na savladavanje gradiva, uslovi moraju da budu podređeni učenju, što znači da dete mora imati potpuni mir i podsticajno okruženje. Udobna stolica i radni sto se podrazumevaju, a prisustvo prirodnog osvetljenja je veoma važno, jer pozitivno utiče na koncentraciju. Prostor ne treba da uzgleda kao sterilna kancelarija, već da odiše kreativnošću i bude inspirativan. Takvu atmosferu možete postići određenim detaljima poput geografske karte na zidu, postera sa azbukom ili životinjama. Osim što izgledaju deokorativno, imaju i obrazovnu svrhu i podstiču na učenje.
Važnost rutine i organizacije
Činjenica je da se i deca suočavaju sa gustim dnevnim rasporedom i pokušavaju da naprave balans između pohađanja nastave, učenja kod kuće i praktikovanja vannastavnih aktivnosti. U moru svakodnevnih obaveza, mališani izgube kompas i imaju poteškoća da pronađu volju za učenjem. Roditelji su tu da pomognu detetu sa kreriranjem najefikasnije rutine, tako da uvek ostane dovoljno vremena i za igru i druge aktivnosti van učenja. Prenatrpan raspored i pregršt obaveza stvaraju pritisak i otpor prema učenju, što može rezultirati lošijim uspehom u školi, ali i mnogo ozbiljnijim problemima u ponašanju deteta. Zato je važno od malih nogu raditi na veštini organizovanja, koja će mališanu pomoći u svakom segmentu njegovog obrazovanja i odrastanja i naučiti ga o značaju kvalitetno utrošenog vremena.
Pružanje podrške detetu sa izazovima u učenje nije jednostavan zadatak i zahteva potpunu angažovanost oba roditelja, kao i drugih relevantnih lica u obrazovnom procesu. Otvorena komunikacija, individualan pristup i konsultacija sa stručnim licima neke su od proverenih strategija podrške koju roditelj može obezbediti svom detetu. Obrazovanje i odrastanje deteta zasniva se na konstatnom osnažavanju, razumevanju i kreiranju podsticajnog okruženja kako bi se prevazišle sve prepreke i proces školovanja učinio bezbolnijim i zanimljivijim.


